Wednesday, March 10, 2010

ko ape tau pasal hak?

Ok 1st jom kite crite pasal hak sebagai seorang pengguna;
Para pengguna adalah berhak dilindungi dari bahaya yang mengancam kesihatan dan keselarnatan jiwa semasa menggunakan barangan dan perkhidmatan


Hak Untuk Mendapat Maklumat

Pengguna adalah berhak mendapatkan maklumat maklumat Yang jelas mengenai kegunaan bahan-bahan Yang terkandung dan cara perniagaan barang atau perkhidmatan.


Hak Untuk Membuat Pilihan
Pengguna adalah berhak diberi peluang memilih barang-barang atau perkhidmatan pada harga Yang berpatutan dan mutu Yang mernuaskan setiap kali pengguna membeli barangan atau perkhidmatan, maka ia adalah mengikat kontrak dengan penjuainya. Dalam hal ini tanggungjawab pengguna hanyalah perlu memilih barangan atau perkhidmatan Yang diingini dan membayar Yang ditetapkan oleh penjual untuk mendapatkannya.

Hak Untuk Menyuarakan Pendapat

Pengguna adalah berhak menyuarakan pendapat apabila tidak berpuashati terhadap barangan atau perkhidmatan Yang diperolehi iaitu tidak mendapat layanan Yang sewajarnya. Apabila pengguna membeli sesuatu barangan atau perkhidmatan bererti pengguna dan penjual telah mengikat sesuatu kontrak. Mengikut kontrak tersebut barang Yang dibeli mestilah sempurna untuk kegunaannya atau seperti Yang dinyatakan oleh penjual.

Hak Untuk Mendapat Keperluan Asas

Pengguna adalah berhak kepada barangan dan perkhidmatan asas kehidupan seperti makanan, pakaian, perumahan, kesihatan dan lain-lain. Ini bermakna bahawa sebagai seorang pengguna kita adalah berhak kepada bekalan air Yang bersih dan perkhidmatan kesihatan Yang sempurna.

Hak Untuk Mendapat Gantirugi
Pengguna adalah berhak mendapat gantirugi disebabkan Man yang mengelirukan atau barang-barang yang bermutu rendah atau perkhidmatan yang tidak memuaskan.

Hak Untuk Mendapat Pendidikan Penqquna
Pengguna adalah berhak dan bertanggungjawab mendapatkan pendidikan pengguna supaya boleh bertindak sebagai pengguna yang baik. Tanggungjawab ini dilaksanakan oleh pihak berkuasa, pertubuhan-pertubuhan pengguna dan pengeluar barang-barang dan perkhidmatan atau para penjual yang menjadi agen mereka.


Hak Untuk Mendapat Alam Sekitar Yang Sihat Dan Selarnat
Pengguna adalah berhak untuk mendapatkan alam sekitar yang bersih dan sihat yang boleh memperbaiki mutu kehidupannya.

ok 2nd pasal hak remaja;
1) Hak untuk menjadi diri sendiri:
membuat keputusan, mengekspresikan diri, menjadi aman, menikmati seksualitas dan memutuskan apakah akan menikah atau tidak.

2) Hak untuk tahu:
mengenai hak reproduksi dan seksual, kesehatan reproduksi dan seksual, termasuk infeksi menular seksual dan HIV/AIDS.

3) Hak untuk dilindungi dan melindungi diri:
dari kehamilan yang tidak direncanakan, aborsi tidak aman, infeksi menular seksual, HIV/AIDS dan kekerasan seksual.

4) Hak mendapatkan pelayanan kesehatan:
secara bersahabat, menyenangkan, akurat, berkualitas dan dengan menghormati hak remaja.

5) Hak untuk terlibat:
dalam perencanaan, pelaksanaan, monitoring dan evaluasi program remaja, serta membantu dan memberi pengaruh kepada pemerintah dalam pembuatan kebijakan tentang remaja.

and last pasal hak wanita;
hak mengundi (dengan pengecualian segelintir negara), hak bersuara, hak menerima pendidikan, hak bersosial dan berpolitik, hak menyertai kegiatan ekonomi dan menerima bayaran gaji atau upah yang sama dengan kaum lelaki dan sebagainya.
angan biarkan wanita terus kekal dan hanya dikenangi sebagai satu statistik atau sekadar angka mangsa keganasan dan penindasan dalam negara ini.

sebagai manusia, plus kite prmpuan,
kena tahu ape hak kite supaya orang lain
tidak bole menindas kite sesuka hati. ;)




No comments:

Post a Comment